Hals - Holbaek

3 juni 2014 - Holbæk, Denemarken

Onze rustdag hebben we in stijl afgesloten met een fietstochtje door het centrum van Hals en een dinertje bij de italiaan. Zondag dan eindelijk onze eerste overzetboot. Zaterdag waren we al eens gaan piepen wanneer die juist vaart, maar we raakten er niet zo goed aan uit. Gevolg, wij al om half acht's ochtends paraat, kwestie van zeker te zijn dat we niet te veel tijd zouden verliezen. Blijkt dat wij de enige zijn en dat we ook meteen worden overgevaren. Wat een luxe! Na 5 minuten staan we al aan de overkant :-). Leuk om de dag zo te beginnen, temeer dat het weer nog steeds prachtig is. Ook de uitzichten blijven mooi, met op de achtergrond nog steeds af en toe een huppelend reetje.
Het einde van de jutland-route, die we tot nu toe gevolgd hebben, nadert. Hierna moeten we onze weg zien te vinden via nationale fietsroutes. Deze hebben wat weg van onze fietsknooppunten in Belgie, zij het wel net iets minder geavanceerd. Het is even aanpassen en goed uitkijken dat we geen plakaatje missen, want we hebben enkel een overzichtskaart die weinig gedetailleerd is. Zondag lukt dit best wel aardig.

Maandag vertrekken we vol moed richting Ebeltoft, want daar gaan we de oversteek maken naar het eiland waar Kopenhagen op ligt. Het volgen van de nationale fietsroutes verloopt echter niet zo vlot meer. Missen we soms plakaatjes ;-)? Of is het soms echt niet goed aangegeven? Alleszins, wij bij gevolg net iets meer op grote banen (lees: druk en minder mooi), maar blijven wel steeds de juiste richting opgaan. Na een tijdje komen we ook eindelijk terug op de nationale fietsroutes terecht... Het werd tijd! Eindelijk terug weer genieten!
We passeren ook door het nationaal park 'Molse Bjergen' , zijn naam meer dan waard... klimmen hebben we mogen doen :-)

Aangekomen in Ebeltoft, houden we even halt bij het toeristenbureau voor informatie van de veerboot. Blijkt dat we pas dinsdag om 11h30 de oversteek kunnen maken. Jammer! Alhoewel, eigenlijk komt het toch wel goed uit. Na al dat op en neer gefiets, het gesukkel met de fietsroutes... eigenlijk zijn we wel toe aan wat ontspanning :-) En met dat we net voor het toeristenbureau nog een kamping gepasseerd waren met zwembad...
Dus tickets geboekt voor de veerboot en dan richting kamping om een heerlijk verfrissend duikje te maken in het zwembad. Amai, toch wel genieten! We waanden ons net in een vijfsterrenhotel met privézwembad voor ons tweetjes :-)
Vandaag, dinsdag, was het dan zover we maken de oversteek Ebeltoft - Sjaellands Odde. Tegen 13h komen we aan op het eiland en kunnen we eindelijk weer fietsen :-) Het zonnetje heeft ons vandaag wel wat in de steek gelaten, maar dat werd meer dan genoeg gecompenseerd met de mooie taferelen die we kregen voorgeschoteld. Onze oogjes hebben weer veel mogen glinsteren :-) De gele huisjes, die we trouwens niet enkel in Skagen maar ook later op weg naar Ebeltoft vaak tegenkwamen, beginnen nu precies stillaan plaats te maken voor kleien huizen met strooien dak. Het landschap blijft ons toch wel boeien.

Morgen vertrekken we richting Kopenhagen. Benieuwd of we ditmaal meer succes gaan hebben met het volgen van de nationale fietsroutes...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Papa en mama Winge:
    4 juni 2014
    Dag dames,
    Wij waren blij en opgelucht van jullie zondag toch eens gehoord te hebben aan de telefoon en dat alles nog goed verloopt.
    We lezen dat ge er toch al goed van genoten hebt en eindelijk een bad hebt kunnen nemen na zoveel dagen fietsen dat moet deugd gedaan hebben. Zo kunnen jullie met frisse moed de schitterende avontuurlijke tocht weer verderzetten. We hopen dat het weer jullie goed gezind blijft zodat ge kunt blijven genieten (en ook wat afzien zeker ?). Wij vragen ons wel af of jullie nog gaan kunnen wennen aan het Belgisch leventje.
    Alles goed hier en ook in Aarschot. Geniet er nog van.
    Dikke kus en knuffel.
  2. Mama de boem:
    4 juni 2014
    Joe de mannen,
    Vandaag woensdag, hebben wij hier de één na de andere regenbui gehad! Hopelijk zijn jullie daarvan gespaard gebleven....nu tegen het WE geven ze wel tropische temperaturen.
    Zo te horen en zo te zien op de foto's is het daar wel rustig en zijn er weinig toeristen op het moment.
    En lekker gebak kennen ze daar precies ook???
    Geniet nog van al dat moois, pluk de dag, dikke kus en dikke knuffel!