Aalborg - Hals

31 mei 2014 - Hals, Denemarken

Wat zijn de weergoden ons goed gezind! De eerste week zit er ondertussen al op, en nog steeds zon en droog! Dit is meer dan waar we op durfden te hopen :-) Ondertussen zijn we hier ook al enkele kilometers verder... Woensdag hebben we ons voor het eerst aan een natuurcamping gewaagd. Toen we ons aan het informeren waren over Denemarken is het meermaals gevallen dat Denemarken hiervoor gekend staat. Deze natuurkampeerplaatsen zijn vaak voorzien van kraantjeswater, een toilet, een afschutting en vaak ook gelegenheid om een kampvuurtje te maken. Best wel gezellig. Fijne ervaring, zo in onze privé-cabine :-) Het vuurtje hebben we maar gelaten voor wat het was.

Donderdag was het dan zover, op richting Skagen! Zondag waren we Hollanders gepasseerd die ook de Jutland fietsroute (Emmen-Skagen) volgden, en al op terugweg waren. Zij waren weinig onder de indruk van Skagen. Voor ons was het echter de topdag van de week. Dwars doorheen een dennebos, waarvan we zo graag een beetje lucht in een doosje gestopt hadden om mee te nemen, zo heerlijk fris dens! Vervolgens gemoedelijk slingerend doorheen grasvelden en loofbossen, met de nodige portie grindweg - wat zijn we blij dat onze bandjes een beetje dikker zijn! Geleidelijk begint het pad smaller te worden en hebben we eindelijk weer een heerlijk asfaltje. Het landschap verandert wederom, en plots lijkt het of we op de maan zijn... zo desolaat en levensloos. We nemen de sfeer in ons op, en fietsen gezapig verder. Het dorpje Skagen rijden we ondertussen binnen, waar gele huisjes met rode dakpannen een vaste standaard lijken te zijn. We vervolgen onze weg, richting het noordelijkste punt van Denemarken, daar waar de Noordzee en de Oostzee samenkomen. Voor het laatste stuk laten we onze fietsen achter, en doorkruisen we de duinen en het strand. Wat een heerlijk weer, mochten we niet nog de nodige kilometers voor de boeg hebben, we hadden zo een duik in beide zeeën genomen...

Eenmaal op onze volgende stopplaats aangekomen, genieten we van onze tot dan toe beste douche. Moe en voldaan, besluiten we toch nog even te gaan piepen naar de zee die blijkbaar net achter de camping moet liggen. We wandelen door de duinen, de zon is net ondergegaan waardoor de lucht al zijn mooiste kleuren tentoon spreidt, en plots, op nog geen twee meter van ons, schrikken twee reetjes van ons... Onze dag kon niet mooier eindigen.

Vrijdag krijgen we vele vlakke stukken rechtdoor... de kilometers vliegen voorbij, wat leuk! Maar toch ook hier en daar enkele klimmetjes, onverwacht en pittig. Maar toch telkens weer de moeite waard, al was het maar voor het mooie zicht! Onze middagstop doen we in Saeby. In het dorpje vinden we niet meteen een leuk bankje, dus besluiten we om een beetje verder te rijden uit het centrum. Weer een schitterend plekje aan zee gevonden. Het blijft toch genieten om telkens weer ons uitzicht van onze eetkamer te mogen kiezen :-)

Vandaag, zaterdag, is onze rustdag. We zitten op een camping in Hals. Gisteren hebben we onszelf nog verwent met een glaasje rode wijn en een zakje chips: onze eerste 500 km zitten erop! Flink van ons toch :-) Vandaag wordt het lekker niks doen, beentjes laten rusten, wasjes doen... De dag begon bewolkt, maar ondertussen is de zon weer komen piepen. Een wandeling in het naburig dorpje of een strandwandeling zit er dus nog in.

1. Kris:
    1 juni 2014
    Leuk dat we nog wat nieuws krijgen, we checken elke dag 5 maal de blog, dachten ondertussen dat jullie ergens van het eiland waren gereden of door een boosaardige zwaan waren verslonden ;-)
    Ik vind deze blog bovendien een superleuk idee, zo kunnen we op de kaart wat volgen waar jullie zitten.
    Landschap ziet er behoorlijk heuvelachtig uit, jullie zullen wel stevig getraind zijn als je terug komt. We wensen jullie nog veel plezier, mooi weer en wind in de rug!!!
    groetjes, Wortel
  2. Tante Dette en nonkel Bert:
    1 juni 2014
    Genieten Genieten Genieten...
    Van jullie verhalen en foto's begint het serieus te kriebelen in onze benen!
    Wat kan het leven toch eenvoudig mooi zijn!
    Groetjes vanuit SPR
  3. Mama de boem:
    2 juni 2014
    Amai, en ik die dacht dat jullie de hel tijd over mooie geasfalteerde fietswegen zouden fietsen, niet dus! Dat moet toch niet te onderschatten zijn , en vermoeiend daarenboven, zo met "redelijk" zwaar geladen fietsen over al die grindweggetjes te hobbelen...Maar zo te horen verbeten jullie dit "ongemak" lijk de echten!!!
    Al die foto's, en nu ook die video's!, geven ons een realistisch beeld van ginder...natuurcamping ,ik had er geen gedacht van hoe dat eruit zou zien. Die video met de wind vind ik ook prachtig. Goed idee om dit vast te leggen!
    Een dikke puim voor de vlotte verslaggeefster en de bekwame fotografe!!!
    Amuseer jullie en we wachten vol spanning op het vervolg.
  4. Katia:
    3 juni 2014
    Hey dames,
    tof dat we zo kunnen meegenieten met jullie... jullie zien er echt ontspannen uit!
    Hopelijk blijven de weergoden jullie goed gezind en kunnen jullie tot de eindmeet verder genieten ;-))